Recensie Pieter v.d. Wiel. Gekopieerd uit de NRC ( op een traan met een kwinkslag).

Manja Croiset Een traan met een kwinkslag Meteen na het uitkomen van het nieuwste boek van Manja Croiset heb ik het gekocht en gelezen. Het nieuwe boek van Manja Croiset heet Een traan met een kwinkslag. In haar unieke, rechtstreekse stijl bindt ze de strijd aan met het beslist niet welgevallige lot dat haar ten deel is gevallen. Manja Croiset neemt geen blad voor de mond. Geen stoere groothouderij maar stoere eerlijkheid. Manja Croiset is hard getroffen door lichamelijke gebreken en daardoor veroorzaakte stemmingswisselingen. Dat belet haar niet in aansprekende taal haar gedachten en gevoelens op papier te krijgen. Dit heeft geresulteerd in een aantal uitgaven van haar hand waarvan Dissonante Symfonie uit 2006 haar meest bekende is, haar meest gelezen boek is Mijn leven achter ontzichtbare tralies, maar al haar bundels staan op een zelfde hoog niveau. Een paar voorbeelden uit haar nieuwste bundel:

morsdoof

zonder hamer geen geluid zonder aambeeld geen geluid zonder stijgbeugel geen geluid zelfs geruisloos zonder slakkenhuis

goedemorgen pijn hoe erg ga je me vandaag weer kwellen goedemorgen angst hoe heftig ga jij tekeer en dan het gestoorde evenwicht blijf ik overeind deze dag

doctor honoris causa

weer werd me gevraagd wat mijn hoogste opleiding was waarom heb ik niet geantwoord? levenslessen een harde leerschool

Bijna elk gedicht eindigt met een taalkundige vondst die het lezen van deze veel bijna ondraaglijk leed bevattende gedichten bij de lezer toch de indruk wekken dat Manja er tegen opgewassen is. Niet dat ze het wint, daarvoor zijn de tegenslagen te groot. Wel dat ze strijdbaar is en blijft, en dat maken haar boeken opmerkelijk en haar karakter bewonderenswaardig.

Het slot van haar boek bestaat uit zeer geestige en sptitsvondige aforismen en maximes, paradoxen en levenswijsheden. door haar manjaforismen en manjafieks genoemd. Hieronder van elk één, maar ze zijn willekeurig, vele andere doen er niet voor onder:

Het grootste risico dat je kunt nemen is niets riskeren.

Het slachtoffer ligt vaker op het kerkhof dan de dader.

Een boek dat men niet meer vergeet.

Naschijft van mij( de schrijfster)

Mijnheer van der Wiel “ken”ik van de website leestafel.info en daar is hij zeer door mijn boek dissonante symfonie gecharmeerd geraakt! Zelf vind ik het één van mijn mindere boeken. Er staan diverse mooie dingen, maar de beginners fout niet kritisch genoeg geweest en er staan veel teksten in mijn eerste boek, die ik niet meer had zullen publiceren! Niet interessant voor derden! Het staat anderen vrij natuurlijk daar anders over denken.

En dank aan de recensent.

Manja Croiset